Přínosy vitaminu C

Přínosy vitaminu C nelze podceňovat. Tablety skládající se z kyseliny askorbové se doporučuje užívat dospělým a dětem v chladném období, těhotným ženám a starším lidem, osobám s infekčním onemocněním.

Absolutní většina lidí již v dětství slyšela o nevyčerpatelných přínosech vitamínu C, ale jen málo lidí opravdu ví, čím je tento vitamín pro naše tělo tak cenný.

Příjem vitamínu C by měl být pravidelný, protože nemá schopnost ukládat se do zásoby. Denní příjem vitamínu pro dospělého je podle různých zdrojů asi 100 mg, nevstřebané množství vitamínu je vylučované močí. Během těhotenství nebo v období zvýšeného výskytu infekčních onemocnění může lékař předepsat o něco větší množství vitaminu denně, ale denní dávku byste měli zvýšit pouze po konzultaci s lékařem, nikoli na vlastní pěst. Nadměrná konzumace kyseliny askorbové může nepříznivě ovlivnit funkci jater, ledvin a slinivky břišní.

Úloha vitamínu C v těle je velmi různorodá. V průběhu mnoha studií bylo zjištěno, že vitamin C:

reguluje

  • redoxní procesy,
  • srážení krve,

je zapojen do

  • syntézy steroidních hormonů, kolagenu a katecholaminů,
  • vstřebávání vápníku a železa, kyseliny listové a kyseliny pantotenové,
  • procesu krvetvorby,
  • procesu metabolismu cholesterolu,
  • vylučování toxických látek z těla,
  • produkci hormonů k překonání fyzické a emocionální zátěže,

  • protizánětlivý a antialergický účinek,
  • ochranný účinek proti účinkům stresu,
  • obnovující, regenerační účinek,

stimuluje

  • působení endokrinních žláz,
  • odolnost organismu vůči infekcím, tvorbu protilátek.

Denní dávku vitamínu C, tělo muže získat i z přírodních produktů převážně rostlinného původu. Nejvíce bohaté na kyselinu askorbovou:

  • šípky (650 mg/100 g),
  • červená (250 mg/100 g) a zelená (125 mg/100 g) paprika,
  • černý rybíz a rakytník (200 mg / 100 g),
  • kyselé odrůdy jablek (obsahují 165 mg / 100 g),
  • kopr (100 mg / 100 g) a petržel (150 mg / 100 g),
  • růžičková kapusta (120 mg / 100 g),
  • citrony a pomeranče (50 mg / 100 g).

Co se tyče obsahu vitaminu С (1000-3000 mg/100 g) za rekordmanku je považována barbadoská třešeň, přesněji její plody, která se pěstují v zemích Jižní Ameriky. Plody v čerstvé a sušené formě se přidávají do ovocných salátů, jsou surovinami pro výrobu sirupů, džemů a želé.

Při tepelném zpracování, zmrazování a konzervování ovoce a zeleniny se značná část vitaminu ztrácí, proto například v chladném období se uchýlíme k užívání tablet s vitaminem C.

Mezi příznaky nedostatku vitaminu C patří:

  • krvácení dásní;
  • snadná tvorba modřin a špatné hojení ran;
  • vypadávání vlasů a lámavé nehty;
  • suchá pokožka;
  • malátnost a celková slabost;
  • pocit nepohodlí a depresivní stavy.

Dále indikacemi pro příjem vitamínů mohou být:

  • těžké fyzické a emocionální zátěže organismu;
  • infekční onemocnění;
  • intoxikace, otrava jídlem a alkoholem;
  • pomalé hojení ran a zlomeniny kostí;
  • prevence hypovitaminózy a nachlazení;
  • období těhotenství a kojení;
  • depresivní stavy a stres.