Přínosy rýže

Rýže je možná nejkontroverznější potravinou z hlediska jejího přínosu. Mezi nejrůznějšími obilovinami má nejvyšší glykemický index, proto se nedoporučuje její častá konzumace zdravými lidmi, natož diabetiky. Nicméně není rýže jako rýže.
Hnědá, divoká, nerafinovaná rýže a samozřejmě méně užitečné a levnější druhy této obilniny. Jaký je přínos rýže? Jak si vybrat nejlepší rýži? A komu se nedoporučuje její konzumace?

Druhy rýže

Rýže přišla k nám z východu, kde se pěstovala po tisíciletí. Tam je rýže základem stravy, u nás poněkud ztrácí v porovnání s oblíbenými brambory a těstovinami. Na druhou stranu ze všech obilovin je rýže nejoblíbenější. Z ní si můžete připravit sladké pudinky, pikantní saláty a různé přílohy a hlavní jídla. Rýže je italské rizoto a tatarský pilaf nebo jednoduchá ruská kaše s různými omáčkami, a samozřejmě japonské sushi a thajské biryani.

Dnes je známo více než 20 druhů rýže, kulturních forem této obiloviny jsou desetitisíce. Všechny se obvykle liší velikostí zrna – dlouhozrnná, střednězrnná a kulatozrnná.

Dále se rýže odlišuje metodou zpracování obilí např. leštěná, neleštěná, předvařená atd. Nejužitečnější, která zachovává vlákninu a vitamíny je hnědá neleštěná rýži. Předvařená rýže má mléčně hnědavý odstín, většina živin je v ní zachována, nicméně je částečně zpracována, a to je důvod, proč se vaří rychleji hnědé. A nejjemnější, měkká, ale také nejméně nasycené užitečnými složkami, je bílá leštěná rýže.

Mezi leštěnou rýži jsou odrůdy, jako je Basmati nebo jasmínová, které jsou ceněny více než obyčejné. Mají příjemnou vůni, dobře se vaří, zrna si zachovávají tvar.

Zvláštní pozornost si zaslouží rýže pro sushi. Díky speciální technice vaření se dobře tvaruje, ale nelepí se.

Maximální zásobu živin mezi všemi odrůdy rýže mají divoká a černá rýže. Obě mají černou barvu. Divoká rýže, nebo, jak je jinak nazývána, zizania aquatica je severoamerický příbuzný obyčejné rýže, kterou začali pěstovat nedávno. Má bohaté minerální složení. Z ní se připravují saláty, polévky, teplé a studené předkrmy. Vařit ji musíte asi hodinu, protože vnější vrstva je dost pevná vzhledem k vysokému obsahu vlákniny.

Černá rýže je pro naše zeměpisné šířky také velmi zvláštní. Pěstujte se v Tibetu. Černá rýže obsahuje dvakrát více bílkovin než bílé odrůdy. Musíte ji vařit o něco méně než divokou – asi 40 minut. Má příjemnou oříškovou chuť.

Z rýžového šrotu vyrábějí rýžovou mouku. Může být použita pro kojeneckou výživu. Rýžová mouka je vhodná na zahuštění i pečení, do palačinek, muffinů, sušenek, omáček, pokrmů z masa a ryb. Rýžová mouka se používá k výrobě vynikajících rýžových nudli, tolik oblíbených ve východoasijské kuchyni.

Chemické složení rýže

Každé zrnko rýže je především zdrojem sacharidů, kterých v závislosti na odrůdě je až 60-80%. Rýže také obsahuje asi 7% proteinu a pouze 0,5-2% tuku. Kalorický obsah rýže se odhaduje na 285 kcal na 100 gramů. Rýže patří mezi potraviny s vysokým glykemickým indexem, což zase záleží na odrůdě: bílá lepkavá rýže (GI = 90), basmati (GI = 50) a divoká černá rýže (GI = 35). Rýže obsahuje hodně škrobu – až 50%, což znamená, že je výživná a je dokonale stravitelný.

Jakákoliv odrůda rýže obsahuje vitaminy skupiny B (B1, B2, B3, B6, B9), vitamin A, E, vitamin H, vitamin PP. Vitamíny B stabilizují nervový systém, spolu s karotenem, mají blahodárný vliv na kůži, vlasy a nehty. Spolu s vitamíny obsahuje rýže také množství minerálů – hliník, bor, vanad, železo, jód, draslík, vápník, kobalt, křemík, hořčík, mangan, měď, molybden, sodík, nikl, selen, síru, fluor, fosfor, chlor, cholin, chrom, zinek. Tato rozmanitost makro a mikroživin zajišťuje průběh metabolických procesů.

Rýže neobsahuje lepek, a proto je vhodná pro krmení dětí a osob náchylných k alergickým reakcím. Jedná se o charakteristickou vlastnost rýže ve srovnání s jinými obilovinami, které tuto bílkovinu obsahují ve větším nebo menším množství.

Užitečné vlastnosti rýže

Přínosy rýže jsou značné. Rýže je zdrojem nejrůznějších minerálů a vitamínů a měla by být zahrnuta do stravy od raného dětství. Rýže je základem mnoha diet, protože má nízký obsah kalorií. Pokud budete jíst neleštěnou hnědou rýži, čas od času se dopřejte černou divokou rýží, pak přínos pro tělo bude neocenitelný. Současně užitečné mohou být lepkavé rýžové kaše, například po průjmu a otravě. Rýže má vynikající absorpční vlastnosti. Ale co glykemický index rýže? Právě proto, že je vysoký, se mnozí rýže vyhýbají. Za prvé, vysoký GI má pouze bílá leštěná rýže. Ale pozor! Například v kombinaci s mléčnou složkou klesá GI bílé rýže z 90 na 75. Stejný ukazatel pro neleštěnou nebo divokou rýži nepřekračuje přípustné úrovně vůbec. Pokud nespadáte do rizikové skupiny nebo mezi pacienty s cukrovkou, můžete jíst rýži bez omezení.

Co v tomto případě dostane vaše tělo?

  • rýže je zdrojem bílkovin, sacharidů a minerálů, ale má velmi málo tuku; proto je to skvělý způsob, jak uspokojit hlad a nepřibírat na vaze; toto je dietní výrobek;
  • rýže je zdrojem minerálů, které pomáhají tělu zbavit se nadbytečných tekutin a produktů látkové výměny;
  • díky obsahu vitamínů skupiny B rýže pomáhá posilovat nervový systém, zlepšuje stav kůže, nehtů, vlasů a zubů;
  • složení rýže obsahuje esenciální a neesenciální aminokyseliny nezbytné k tomu, aby tělo syntetizovalo nové buňky;
  • nasycení těla vyváženým složením vitamínů a minerálů z rýže přispívá k dobrému výkonu mozku a paměti,
  • aminomáselná kyselina obsažená v rýži stabilizuje krevní tlak a zlepšuje krevní oběh;
  • rýže má vysoké absorpční vlastnosti, stabilizuje činnost trávicího traktu, posiluje střevní stěny a také absorbuje mnoho škodlivých látek, které se dostávají do těla s jinými produkty, což pomáhá při vylučování toxinů; proto právě z rýže se doporučuje zahájit zotavení po otravě jídlem;
  • rýže má močopudné vlastnosti, pomáhá při onemocnění ledvin a močového měchýře;
  • mezi prospěšné vlastnosti rýže patří antiseptické, antipyretické, antitoxické, diaforetické. Rýže je vhodná pro dietu osoby trpící chřipkou, angínou, zápalem plic.

Současně s rýží je třeba dbát opatrnosti a nejde jen o obsah sacharidů a cukrů. Například rýžové otruby obsahují kyselinu fytovou. Tato látka zabraňuje vstřebávání železa a vápníku, takže byste neměli zneužívat diety na bázi nezpracované rýže. Přílišná konzumace rýže může způsobit zácpu.

Jak si vybrat užitečnou rýži?

Takže rýže je různých odrůd a různé kvality. Pokud pro tento produkt půjdete na trh nebo do supermarketu, postupujte podle níže uvedených pokynů. Pak se přínosy rýže odhalí v plném rozsahu.

  • Přínos rýže spočívá v mladé potravině. Čím mladší je zrnko, tím je měkčí a voňavější. Věnujte pozornost datu výroby produktu a samozřejmě jeho odrůdě. Například hnědou rýže je lepší konzumovat v období 6-12 měsíců od data výroby, naopak basmati po 10-12 měsících jen získá sílu a chuť.
  • Hnědá neleštěná rýže se nazývá cargo, což obvyklé je uvedeno na obalu. Rýže cargo může být hnědá, červená a černá. Je zdrojem osmi esenciálních aminokyselin, vitamínů skupiny B, selenu, manganu, fosforu, železa, vápníku, draslíku, zinku, jodu a také gama-oryzeinu, který zabraňuje růstu nádorových buněk.
  • Maximální užitečná je červena a černa rýže cargo. Obsahuje sedmkrát více železa a vitamínu B1, šestkrát více vápníku, pětkrát více draslíku a čtyřikrát více hořčíku než bílá leštěná rýže. Černé a červené pigmenty ukazují na obsah přírodních antioxidantů, které posilují imunitní systém a zabraňují procesu stárnutí.
  • Pokud rýže cargo nevyhovuje vašim chuťovým preferencím nebo je špatně vstřebatelná citlivými střevy, vyberte si předvařenou rýží. Po ošetření parou do vnitřku zrna přechází až 80% všech vitamínů a stopových prvků a teprve pak se rýže vyleští. Předvařena rýže je chutnější než hnědá, vaří se rychleji a obsahuje mnohonásobně více vlákniny a vitamínů než bílá leštěná rýži.