O výhodách špeku

Denní konzumace špeku je to dobré nebo špatně? Spory odborníků na výživu trvají již několik let. Pro jedné je zdrojem tuků, kterým je třeba se vyhnout, zvláště lidem s nadvahou, pro druhé je přínosné díky vysokému obsahu nenahraditelných živin. Na čí straně je pravda? Jednoznačná odpověď neexistuje, proto zvolíme «zlatou střední cestu» – «je dobré, ale s mírou».

Mimochodem: 100 g špeku obsahuje přibližně 840 kcal. Pokud vezmete v úvahu, že denně zdravému dospělému člověku doporučujeme jíst 8-12 g tohoto produktu, ukáže se, že na týden bude stačit asi 100 gramů.

Jaký špek je nejlepší?

Ne nadarmo naši předkové upřednostňovali připravování špeku solením. Pravě solený špek uchovává všechny potřebné živiny. V marinovaném (tj. tepelně zpracovaném) živin je mnohem méně, ale použité při vaření česnek a paprika dodávají mu zvláštní pikantnost. Ve smaženém, uzeném špeku, různých vařených rolkách zůstává minimální množství užitečných látek. Totéž platí pro starý, zažloutlý produkt, ačkoli je nepravděpodobné, že by ho někdo jedl dobrovolně.

Při výběru špeku dbejte na to, aby byl měkký (ostří nože by mělo do něj jít lehce, jako do másla) a neobsahoval žádná pojivá vlákna. Pokud máte rádi slaninu, pamatujte, že si ji můžou dopřát pouze lidé, kteří nemají nadváhu.

Mimochodem: ideálním společníkem pro špek je celozrnný chléb. Takový chleb se špekem dodá energii a doplní rovnováhu látek nezbytných pro tělo.

Složení produktu

Vepřový špek je tuk v čisté formě, ale neměl by vás děsit, protože tento produkt je přirozeným příkladem harmonie mononenasycených, polynenasycených a nasycených mastných kyselin. Díky tomuto složení i malý kousek špeku poskytuje pocit sytosti po dlouhou dobu. Kromě tuků, dále obsahuje:

  • vitaminy А, D, E, F;
  • zinek;
  • selen;
  • jiné mastné kyseliny (kyselina palmitová, arachidonová, stearová, olejová, linolová a linolenová).

Prevence je důležitá

Pravidelná, ale mírná konzumace špeku nebo slaniny můžete zabránit rozvoji:

  • jaterní patologií;
  • plicních onemocnění;
  • rakoviny v různých formách;
  • aterosklerózy.

Pokud denně sníte 8-12 g špeku podporujete své tělo, které nakonec začne:

  • intenzivně odstraňovat žluč, toxiny, soli těžkých kovů;
  • posílí imunitní systém, zvýší tonus;
  • zlepší účinnost mozku;
  • posílí membrány na buněčné úrovni.

Obdivovatele této skutečně univerzální potraviny musíme varovat: její nadměrná konzumace vede k problémům se srdcem, cévami, nadváhou. Přiměřené množství musí konzumovat i lidé, kteří mají problémy s trávicí soustavou.

Mimochodem: denní dávka špeku je dokonale stravitelná zdravým organismem kvůli tomu, že jeho teplota tání se rovná teplotě lidského těla. Ale pokud máte problémy se žaludkem nebo jinými orgány zažívacího ústrojí může být tento produkt pro vás těžko stravitelný.