Existují rozdíly mezi studenou a teplou stravou?

Může teplota stravy měnit její nutriční hodnotu? Ano, ovlivňuje dobu trávení, vstřebávání živin, vitamínů a minerálů.

Rozdíl mezi studenou a teplou stravou: trávení

Trávení může být zlepšeno několika způsoby, například, jíst rozumně, uspořádaně, důkladně žvýkat. A další tip je preferovat vařenou zeleninu a ovoce než syrové.

Trávení syrové a studené mrkve nebo jablka začíná v ústech, ale celý proces trvá déle než v případě vařeného jídla. Při tepelném zpracování, například, pečení, chemické látky v jablkách se začínají rozpadat ještě dříve, než se dostanou do našeho těla. A když je jíme, je snazší vstřebat užitečné živiny, čímž se zvyšuje nutriční hodnota.

Syrová nebo vařená teplá zelenina?

Mimochodem, mnoho lidí věří, že syrové ovoce a zelenina mají více vitamínů než vařené, ale to záleží na typu živin.

Studie publikovaná v roce 2002 časopisem Journal of Agriculture and Food Chemistry ukázala, že při vaření zeleniny, například rajčat, se v nich zvyšuje hladina lykopenu. V průběhu studie 200 lidí konzumovalo syrovou zeleninu a ovoce, v důsledku takové diety u některých jedinců byly hladiny beta-karotenu (předchůdce vitaminu A) nadprůměrné, ale hladiny lykopenu (jiná “verze” vitaminu, izomeru beta-karotenu) byly v plazmě daleko pod průměrem. A to není překvapující, protože úroveň lykopenu v čerstvých rajčatech je nižší než u vařených. Zhruba řečeno, během přípravy zeleniny nebo ovoce se stěny buněk rozpadají a živiny, které jsou v nich uloženy, se uvolňují.

Připomeňme si, že lykopen, který se nachází v rajčatech, melounech, paprice a papáji, snižuje riziko vzniku rakoviny a srdečních infarktů. Existuje však nevýhoda: při tepelném zpracování ztrácí zelenina významný podíl vitaminu C, což je velmi užitečný antioxidant, který zlepšuje funkci imunitního systému.

Voda: pít studenou nebo teplou?

Studená voda, kromě toho, že ochlazuje a osvěžuje, vstřebává se mnohem rychleji a pomáhá předcházet dehydrataci. Kromě toho, tělo utrácí určité množství kalorií pro její ohřev. Připomeňme, že 1 kalorie je energie potřebná k ohřevu 1 ml vody o 1 stupeň. 1 kcal = energie pro ohřev 1 litru o 1 stupeň. Jinými slovy, pro ohřev litru vody při pokojové teplotě na 36,60 tělo bude potřebovat asi 16 kcal.

Na druhou stranu, teplý nápoj také má své výhody, například zlepšuje trávení.

Obiloviny: teplé kaše zachovávají živiny

Při porovnání obilovin je třeba vzít v úvahu i další faktory: hotové vločky (které se obvykle zalévají studeným mlékem) jsou často pokryty cukrovou kůrkou a při zpracování již ztratily mnoho užitečných živin.

Pokud nemůžete je odmítnout, vyhledávejte takové cereálie se sníženým obsahem cukru a a zvýšeným obsahem vlákniny.

Naopak v kaších, které musíte zalévat teplou vodou, třeba ovesných, zůstávají vitamíny a minerály ve své přirozené formě, plus vláknina, která lépe vyživuje a pomáhá jíst méně, a tak i kontrolovat rovnováhu kalorií.

Je studená strava škodlivá?

V létě denně polykáme ledové tekutiny a v zimě, zabalené v dece, pokračujeme v popíjení nějakého pití s ledem. Ale opravdu je to dobré pro zdraví?

Bohužel existuje jen málo vědeckých důkazů o této problematice, ale tradiční medicína (indická a čínská) nedoporučuje jíst studenou stravu. Indická a čínská tradiční medicína doporučuje jíst jídlo alespoň pokojové teploty během všech ročních období, protože studené jídlo může způsobit hormonální poruchy, onemocnění kůže, otoky, problémy s trávením a dokonce mít vliv na psychiku, prohlubuje deprese a úzkost.

3 důvody pro odmítnutí ledových nápojů a zmražených potravin:

  • Trávicí systém

Teplota potravin ovlivňuje trávení, dokonce i studené pití, zejména nalačno může způsobit problémy. U některých lidí může sklenice studené vody ráno vést k otokům a špatnému trávení po celý den. Pijte vodu pokojové teploty nebo o něco teplejší.

  • Hormonální systém

Konzumace studené stravy na podzim, v zimě a na jaře může vést k hormonálním poruchám, přiznávkami kterých mohou být podrážděnost, padaní vlasů, otoky a vyrážky na kůži. V těchto ročních obdobích teplé jídlo je užitečnější.

  • Plodnost

Teplé jídlo je lépe stravitelné a poskytuje více zdravých živin, což je zvláště důležité pro početí a těhotenství. Kvůli konzumaci studených potravin a ledových nápojů (včetně oblíbených smoothies), tělo ztrácí sílu a živiny. Teplá strava prospívá zdraví ženského reprodukčního systému, podporuje normální menstruační cyklus a zmírňuje příznaky PMS, zlepšuje tvorbu krve.

Co mám dělat: Vyhněte se studené stravě: mraženému ovoci a bobulím, studeným salátům a sendvičům, ledovým nápojům. Jezte teplé vývary a krémové polévky, pečte maso a zeleninu, dávejte přednost teplým nápojům a přidávejte do jídla zahřívací např. zázvor, kurkumu, skořici.