4 mýty o výživě, které škodí vašemu zdraví

Ve svém každodenním životě se snažíme stravovat správně a konzumovat zdraví prospěšné potraviny, ale v oblasti výživy je občas velmi těžké oddělit fakta od fikce. Přinášíme vám několik mýtů týkajících se výživy, o nichž jste se mohli dozvědět od přátel nebo dokonce z médií.

1. Syrové jídlo je vždy zdravější než tepelně zpracované

Přestože syrové potraviny obsahují více vitamínů, minerálních látek a rostlinných sloučenin, biologická dostupnost některých živin se zvyšuje právě při tepelném zpracování.

Například antioxidant lykopen ze skupiny karoteniodů, který dodává rajčatům a některým dalším plodům červenou barvu, se po uvaření vstřebává třikrát až čtyřikrát lépe. Rajčatová omáčka, rajčatový protlak, rajčatová polévka, a dokonce kečup dodává lidskému tělu více lykopenu než syrová rajčata. Kale (odrůda zelí) je dobrým zdrojem beta-karotenu a lipofilních vitamínů A a K. Pokud kale uvaříme, poskytneme tělu všechny tyto živiny ve stravitelnější formě, než pokud se ho rozhodneme sníst syrové.

Sloučenina lutein, která se nachází v mrkvi a podporuje zdraví očí a ostrý zrak, se vstřebává lépe z uvařené či dušené mrkvi.

Tepelná úprava také přispívá k lepší stravitelnosti živočišných bílkovin a zlepšuje jejich senzorické vlastnosti (barvu, vůni a chuť). Dalším významným účinkem tepelně upraveného jídla je odstranění škodlivých látek a mikroorganismů, které mohou obsahovat syrové potraviny.

Užívejte si syrové potraviny jako součást vyváženého a zdravého jídelníčku, ale pamatujte si, že i vaření má své výhody.

2. Všechny průmyslově zpracované potraviny jsou nezdravé

Pokud si myslíte, že všechny zpracované produkty jsou špatné, pak si odložte svou ranní kávu, čaj nebo mandlové mléko, protože všechny tyto potraviny byly podrobeny zpracování.

Když přijde řeč na zpracované potraviny, většina lidí si vybaví potraviny s nadměrným množstvím cukru, tuků a soli spolu s několika zdraví prospěšnými živinami.

Tyto typy balených výrobků nejsou zdravé, ale zpracované potraviny nejsou vždy tak špatné.

Mrkev pro děti se zpracovává stejně jako plátkovaná zelenina a ovoce v oddělení čerstvých potravin v supermarketu. Balené saláty jsou sice dražší, ale mnozí z nás jistě ocenili přednosti hotových balených potravin v časové tísni.

Nedávné studie Amerického ústavu pro výzkum rakoviny ukazují, že nové metody zpracování potravin zvyšují vstřebávání užitečných látek z rostlinných produktů, což může být úspěšně využito v boji s některými druhy rakoviny.

Proto bychom neměli házet všechny zpracované potraviny do jednoho pytle s nezdravou stravou. Správnější je rozdělení na produkty poskytující potřebné živiny pro naše zdraví, a potraviny, které mají nadměrné množství cukru, tuků a soli (sodíku).

3. Přírodní produkty jsou vždy dobré pro zdraví

V mnohých z nás vyvolává slovo „přírodní“ představu čerstvě sklízených borůvek nebo čerstvě vymačkané pomerančové šťávy. Je škoda, že „přírodní“ je dnes široce používané marketingové slovo, ale nikoliv definice amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA).

Někteří výrobci používají slovo „přírodní“, aby své zákazníky přesvědčili o větším zdravotním přínosu takto označených výrobků, ve skutečnosti však často mají vysokou kalorickou hodnotu a obsahují hodně tuku nebo cukru.

Například některé cukrovinky jsou prezentovány jako přírodní, protože obsahují agávový sirup nebo med, ale naše tělo zhodnotí oba přídavky jako zdroj cukru. Proto takové „přírodní“ cukrovinky nejsou o nic zdravější než ty „obyčejné“. Stále víc snacků se také označuje jako přírodní.

Bramborové lupínky s ponechanou slupkou nemají vyšší přínos pro zdraví ve srovnání s jinými lupínky. Ušetřete tedy na nákupu balených potravin s označením „přírodní“ a místo toho raději posvačte opravdu přírodní produkty, jako jsou ovoce, zelenina a ořechy.

4. Je třeba se zcela vzdát cukru

Světová zdravotnická organizace doporučuje omezit příjem cukru z 10 % na 5 % z denního energetického příjmu. Odpovídá to 5 čajovým lžičkám nebo 25 g cukru denně.

Přírodní cukr, který je přítomen v mléce a ovoci, se slučuje s jinými živinami, proto je třeba dbát o omezení spotřeby sacharidů přidávaných do potravin a nápojů, ale nedělejte si starosti s pár gramy cukru z mléka nebo čerstvého ovoce.