Ořechy: přínosy a škody

Taková velmi široká a důležitá kategorie produktů pro lidské tělo, jako jsou ořechy, je často ponechána bez řádné pozornosti. Jaké ořechy nejčastěji jsou zahrnuty do naší stravy? Vlašské, arašídy, pistácie? Ve skutečnosti užitečných ořechů jsou mnohem více. Každý z druhu má jedinečné složení. Přínosy a škody ořechů pravděpodobně nejsou dobře známy, ale právě o nich vám povíme.

Ořechy: přínosy a škody

Milujeme ořechy pro jejich bohatou, přírodní chuť, ale málokdy přemýšlíme, co dává hrst ořechů našemu tělu.

Především je to produkt bohatý na biologické látky, a také je skvělá vydatná a zdravá svačinka. Dále ořechy mohou být doplňkem různých pokrmů, používají se v tradiční medicíně. Každý druh ořechů má své jedinečné složení, o kterém řekneme později. Všechny jsou však zdrojem téměř celé řady vitamínů (zejména E) a železa, fosforu, draslíku, vápníku, hořčíku. Ořechy obsahují velké množství omega-3 polynenasycených mastných kyselin, což je důvod, proč byly dlouho považovány za produkt, který není moc prospěšný pro tělo, vždyť obsahuje tuk. Ale pak vědci zjistili, že právě tento druh mastných kyselin je pro tělo nezbytný, například pro dobrou práci mozku nebo pro prevenci srdečních onemocnění. Omega-3 kyseliny snižují hladinu škodlivého cholesterolu v krvi a omlazují tělo. Vzhledem k tomu, že takových produktů, kde omega-3 je obsažena ve velkém množství není hodně (ořechy a semínka, přírodní rostlinné oleje a mořské ryby), neměli byste zanedbávat ořechy jako součást denní stravy.

Přínosy a škody ořechů je třeba pečlivě změřit. Výsledkem je, že škoda je téměř v individuální nesnášenlivosti některých druhů ořechů. Naopak přínosy můžeme uvádět velmi dlouho:

  • snížení krevního tlaku a normalizace průtoku krve prostřednictvím dilatace krevních cév;
  • přeměna sacharidů a tuků na energii produkovanou tělem (díky vysokému obsahu hořčíku);
  • normalizace tělesné hmotnosti;
  • zlepšení kardiovaskulárního systému, neutralizace škodlivého cholesterolu, prevence infarktu myokardu, aterosklerózy a anginy pectoris;
  • snížení hladiny glukózy v krvi;
  • zlepšení zdraví žen během menopauzy;
  • zničení volných radikálů a prevence předčasného stárnutí;
  • krása a zdraví pokožky, nehtů a vlasů (díky vysokému obsahu vitaminu E);
  • zotavení po nemoci nebo stresu;
  • posílení imunity;
  • zlepšení funkci mozku;
  • normalizace sexuální funkce;
  • prevence rakoviny.

Samozřejmě, ořechy by měly být konzumovány s mírou, protože jejich přílišná konzumace, stejně jako jiných užitečných produktů, může mít špatný vliv na naše tělo. Každý den jezte hrst ořechů, konzumujte různé druhy ořechů vybrané a buďte zdraví.

Více o oblíbených druzích

Každý druh ořechů má velkou zásobu živin, vitamínů a minerálů. Řekneme o oříšcích, které můžete potkat v našich obchodech nejčastěji.

  Mandle

Především je zdrojem vlákniny, vitaminu E, argininu, širokou škálu vitamínů a minerálů

Mezi užitečné vlastnosti patří:

  • čištění krve,
  • čištění žlučových cest a jater,
  • choleretický účinek,
  • odstranění písku z ledvin,
  • snížení hladiny cukru v krvi (jsou vhodné při cukrovce),
  • podporuje hubnutí,
  • zvyšuje pozornost a zlepšuje paměť,
  • snižuje nervovou podrážděnost,
  • jsou vhodné při poruchách spánku,
  • zvyšuje potenci.
  Arašídy

Je zdrojem vitamínů B1 a B2, C a také draslíku, vápníku, hořčíku, železa, sodíku, fosforu.

Přínosy tohoto ořechu spočívají v tom, že on:

  • podporuje krevní srážlivost,
  • pomáhá v boji s kardiovaskulárními chorobami,
  • zvyšuje ochranné vlastnosti těla,
  • brání maligní transformaci buněk,
  • zabraňuje předčasnému stárnutí.
  Lískový ořech

Je zdrojem vitamínu E a B6, “anti-cholesterinové” tuků, soli mědi, zinku, hořčíku, draslíku, kobaltu. Obsahuje 15-20% bílkovin.

Toto složení lískových ořechů je užitečné pro:

  • prevence kardiovaskulárních onemocnění,
  • posílení imunitních vlastností organismu,
  • zklidnění nervů a odolávání stresu,
  • zvýšení potenci,
  • léčbu křečových žil a jiných kapilárních onemocnění.
  Pistácie

Obsahují rostlinný hormon fytosterol, a také vitamíny E a B6, měď, mangan, fosfor.

Jejich konzumace se doporučuje při:

  • onemocnění prostaty,
  • oslabené potence u mužů a libido u žen,
  • zvýšené tepové frekvence,
  • plicních onemocněních a tuberkulóze,
  • jaterních kolikách a blokádě žlučových cest.

Nejvíce alergenní ze všech ořechů. Musíte s nimi být opatrní.

  Kešu

Především je zdrojem železa s relativně malým množstvím tuku a kalorií. Obsahuje celou řadu vitamínů B, vápník, draslík, sodík, zinek, mangan a selen.

Přínosy kešu se projevují:

  • při anémií,
  • během těhotenství,
  • při těžkém menstruačním krvácení u žen,
  • při onemocnění zubů a ústní dutiny,
  • při kardiovaskulárních onemocněních,
  • snížením hladiny cholesterolu v krvi,
  • protizánětlivými a antibakteriálními vlastnostmi.
  Para ořechy

Ze všech ořechů obsahují nejvíce selenu. Kromě selena dále obsahují zinek, draslík, vápník a železo.

Mezi užitečné vlastnosti patří:

  • je silným antioxidantem,
  • zbavuje tělo produktů rozkladu, toxinů a mikrobů,
  • má protirakovinný účinek,
  • zabraňuje předčasnému stárnutí těla,
  • normalizuje hladinu cukru v krvi,
  • zlepšení nálady a nárůst energie díky obsahu hormonu radost serotoninu.

Není nutné jíst para ořechů moc. Jejích přínos bude citelný již po 3-4 požitých ořešcích denně. Kromě toho, para ořech je silný alergen. Může také obsahovat radium. Pokud budete jíst jen několik ořechů denně, pak je užitečné a bezpečné pro váš organismus.

  Piniové ořechy

Vyznačují se tímto minerálním složením: fosfor, jód, mangan, kobalt, zinek a samozřejmě vitamíny skupiny B a E.

Přínosy piniových oříšků jsou následující:

  • posilující prostředek,
  • normalizace funkce nervového a oběhového systému,
  • zlepšení zdravotního stavu při onemocněních ledvin a močového měchýře,
  • velmi užitečné pro děti a těhotné ženy,
  • užitečné při alergických stavech a imunodeficienci.
  Vlašské ořechy

Jsou zdrojem vápníku, hořčíku, draslíku, kobaltu, fosforu, železa, jodu, zinku, provitaminu A, vitamínů E, K a skupiny B.

Tělo potřebuje vlašské ořechy:

  • při onemocněních srdce a mozkových cév,
  • při onemocněních jater a ledvin,
  • při onemocněních pohybového aparátu,
  • při onemocněních štítné žlázy,
  • pro zlepšení paměti,
  • pro normalizaci funkci nervového systému.

Jak správně jíst ořechy?

Co může být jednodušší než sníst pár hrsti ořechů. Dáte se pistácie a pivo? Nebo křupavé arašídy? Existuje několik typických chyb při konzumaci ořechů, na které vás v této části upozorníme.

Stručně řečeno, přínosy a škody ořechů spočívají v množství a kvalitě konzumovaného produktu. Pražené nebo syrové? Solené? S jakými produkty je kombinovat a v jakém množství?

  • Jen ne pražená – pražením se prodlužuje trvanlivost ořechů, ale snižuje se počet jejich užitečných vlastností. Vychutnejte si přirozenou chuť nepražených ořechů, které je snazší najit na trhu než v supermarketu.
  • Jen hrst denně – ořechy jsou velmi výživný a těžko stravitelný produkt. Kromě toho, že mohou vyvolat alergie, také můžou způsobit nepohodlí a těžkost v žaludku. Přínosy a škody ořechů “jdou ruku v ruce”, nepřekračujte čáru. Denní dávka živin je již v jedné hrsti oříšků, maximálně ve dvou!
  • Ideální kombinace ořechů je se sušeným ovocem, čerstvou zeleninou a bylinkami, a také s banány, jablka a hrušky. Nekombinujte ořechy s jinými těžkými produkty. Přidávání ořechů do snídaňové kaše také není nejlepší řešení.
  • Ořechy ke snídani jsou příliš těžké, ale pro odpolední svačinu jsou perfektní. Obecně platí, že je lepší jíst ořechy v zeleninovém salátu k obědu, takhle nezatěžujete tělo ani ráno ani odpoledne. Pokud si vyberete dezert s ořechy, pak by měl předcházet lehký zeleninový salát, nikoliv těžký vydatný oběd.
  • Je důležité ořechy dobře žvýkat a dát přednost přiměřenému množství tohoto produktu dopoledne nebo alespoň do 16 hodin.